۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۱

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

«زخم‌کاری» از مافیای شرکت‌های اقتصادی پرده برداشت/لایه پنهان نفوذ

«زخم‌کاری» از مافیای شرکت‌های اقتصادی پرده برداشت/لایه پنهان نفوذ

یک کارشناس فرهنگی با اشاره به سوژه سریال «زخم کاری» از گسترش پرونده‌های قضایی مرتبط با فساد در شرکت های اقتصادی و خصولتی گفت.

سعید الهی کارشناس فرهنگی و تهیه‌کننده سینما همزمان با پایان فصل سوم سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با اشاره به موضوع مورد بحث این سریال به خبرنگار مهر اظهار کرد: شکل‌گیری تشکیلات مخفی و خانوادگی و یا ملوک الطوایفی در جهت منافع مالی و اقتصادی از جمله آفت‌های مهم در مسیر تحقق یک جامعه سالم است.

وی افزود: باندهای مافیایی فقط مختص کشورهای اروپایی، آمریکایی و یا شرق آسیا نیست و تشکیل این گروه‌های خطرناک که برای ثروت اندوزی و تقویت قدرت سیاسی و اقتصادی خود دست به هر جنایتی می‌زنند، در ایران نیز دور از ذهن نیست.

این تهیه کننده اظهار کرد: گستردگی فساد در بخش دولتی و شرکت‌های خصولتی به گواه پرونده‌های قضایی، سال‌هاست عرصه اقتصادی کشور را در برگرفته و آثاری چون «زخم کاری» با روایتی دراماتیک و قصه سرایی‌های مرسوم در هنر نمایشی اتفاقاً بسیار درست و به‌جا به بخش کوچکی از آن اشاره کرده است.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: نفود فاسدان اقتصادی در بدنه‌های دولتی برای دریافت پروژه‌های کلان ملی همانگونه که در سریال «زخم کاری» اشاره شد، امری مسبوق به سابقه است؛ لذا بازنمایی رفتارهای خشن و سودجویانه کانون‌های قدرت و ثروت در این مسیر، در واقع هشدار جدی به حاکمان و دولتمردان تصمیم گیرنده است.

الهی یادآور شد: مجموعه «زخم کاری» فارغ از محاسن و ضعف‌های تکنیکی در بحث محتوا، دربرگیرنده داستانی از تلاش جمعی عده‌ای بی‌رحم برای سوءاستفاده از منابع دولتی است که اگرچه در آن به نظارت و پیگیری مراجع امنیتی نیز اشاره شده اما مهمتر از آن نمایش لایه‌های پنهان جریان نفوذ و گهگاه ظاهرالصلاح در معاملات اقتصادی دولتی است.

وی ادامه داد: پُرواضح است که گسترش فساد و قدرت گیری گروههای مافیایی موجب سرخوردگی قشر متوسط و محروم و ایجاد نابرابری در دسترسی همه اقشار به منابع و فرصت ها خواهد شد اما اینکه چگونه باید در برابر این پدیده مقابله کرد، قطعاً تولیدات نمایشی می‌توانند نقش مهمی در تبیین تاثیرات منفی این جریان ایفا کنند.

این کارشناس فرهنگی در پایان عنوان کرد: آثار نمایشی قبل از روشنگری عمومی، به نوعی ابزار برای تلنگر به مسئولان امر است که واقعیت‌های تلخ جامعه مانند وجود فساد را باور کنند و متوجه اثربخشی منفی این پدیده شوم بر جامعه، مردم و حتی بقا و فنای حاکمیت و خود باشند.

کد خبر 6229742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha